09 Julai, 2009

Akhirnya Mansuh Jua.....

ppsmik

Dasar kontroversi Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) dimansuhkan sepenuhnya tiga tahun lagi, demikian diumumkan menteri pelajaran.

Pengumuman Tan Sri Muhyiddin Yassin itu, susulan keputusan mingguan jemaah menteri pagi ini, dibuat jam 2.30 di kementeriannya di Putrajaya.

Di sekolah kebangsaan, bahasa Melayu akan menggantikan bahasa Inggeris untuk mengajar Sains dan Matematik, sementara sekolah jenis kebangsaan Cina dan Tamil akan menggunakan bahasa ibunda masing-masing.

Pemansuhan itu dijalankan berperingkat-peringkat sehingga semua pelajar yang terlibat dengan dasar itu tamat peringkat masing-masing.

Dasar yang diperkenalkan sejak 2003 itu mendapat semakin banyak bantahan, khususnya sejak awal tahun ini apabila sekumpulan aktivis bahasa berjaya menggerakkan ribuan orang berarak ke Istana Negara.

Selain memimpin Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP), yang mengepalai demonstrasi besar itu, tokoh sastera Datuk A Samad Said juga menyertai sekumpulan lima Sasterawan Negara membantah dasar itu – mencipta rekod bantahan golongan budayawan Melayu.

Rentetan pelaksanaan PPSMI

19 Julai 2002 – mesyuarat khas jemaah menteri, waktu itu perdana menteri Tun Dr Mahathir Mohamad, meluluskan dasar baru Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI)

Januari 2003 – dasar ini diperkenalkan berperingkat-peringkat dengan dimulai Tahun 1 untuk peringkat sekolah rendah, Tingkatan 1 dan Tingkatan 6 Rendah untuk sekolah menengah

Januari 2007 – pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah menengah

Januari 2008 – pelaksanaan penuh PPSMI untuk peringkat sekolah rendah

Mac 2009 – lebih 8,000 menyertai demonstrasi membantah PPSMI dengan berarak ke Istana Negara. Gerakan Mansuhkan PPSMI (GMP) yang diketuai oleh Datuk A Samad Said dan Datuk Dr Hassan Ahmad.

Mac 2009 – Satu kajian mendapati PPSMI hanya berjaya meningkatkan empat peratus penguasaan bahasa Inggeris tetapi sebaliknya mengurangkan minat untuk mempelajari Sains dan Matematik.

Kajian 53 pakar bahasa itu, merumuskan dasar kontroversi tersebut “menimbulkan kerugian berganda kepada kepada murid, terutama kepada 75 peratus murid yang tergolong dalam kategori (pencapaian) sederhana dan lemah dalam tiga mata pelajaran terbabit, Bahasa Inggeris, Sains dan Matematik.”

Mei 2009 – kesemua lima Sasterawan Negara yang masih hidup menolak dasar ini – sekali gus buat pertama kali dalam sejarah penentangan dasar kerajaan.

Jun 2009 – Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin Abu Bakar turut mempertikaikan dasar tersebut dengan memberi amaran “jangan jadikan pelajar bahan ujian” dasar yang “jelas mempunyai pelbagai kelemahan ketara”

Menteri Besar Johor, Datuk Abdul Ghani Othman pula berkata “salah, tidak beretika dan tidak rasional jika dasar pendidikan negara diputuskan melalui prasangka, emosi, persepsi dan andaian individu-individu tertentu yang tidak mempunyai kepakaran dalam bidang pendidikan sebenarnya.”

Julai 2009 – Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin Yassin, mengumumkan dasar PPSMI dimansuhkan sepenuhnya pada 2012.


p/s: yang rugi siapa...? kita dan anak bangsa kita juga...

6 ulasan:

ieda berkata...

setiap yang berlaku ada hikmahnya ..
dan mungkin ini yang terbaik buat anak bangsa kita , pandang ia dengan pandangan positif dan insyaallah akan dipermudahkan ...

bahasa kita budaya kita ...

shahliza94 berkata...

liza stuju dengan pandangan ieda, cuma bahasa kita bahasa rasmi, ianya tetap takkan mundur atau tersisih... cuma apa salahnya diberi peluang kepada anak bangsa kita mempelajari subjek tersebut dalam bahasa inggeris memandangkan bahan rujukan kebanyakannya terdiri dari bahasa tersebut. kemahiran guru2 yang mengajar kedua2 subjek tersebut sepatutnya dititik beratkan agar pelajar mudah faham dengan penyampaian dan juga faham apa yang dipelajari....
terima kasih atas komen... singgah lagi yer...

Ms.Lilies berkata...

saya pun x setuju ppsmi dimansuhkan...rite now my doter drjh 1...kiranya dia half way belajo dlm bi half way blajo dalam bm....haihhhh confuse budak tu nnt...

shahliza94 berkata...

terima kasih singgah ye ms.lilies...
dengarnya ia akan dimansuhkan secara berperingkat....mudah2an takde effect kat pelajar . tapi sayang...memang seribu kali sayang...
yang menentang pun...orang yang berpelajaran tinggi juga...malah fasih berbahasa inggeris...

iena hamdi berkata...

tu la kan.. iena pun tak setuju.. sama mcm mimie tuh...

shahliza94 berkata...

apa nak buat iena...keputusan dah pun dibuat.....

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin