06 Mei, 2008

Bertunang Jugak Adik Iparku....


Pada hari Sabtu jam 3.30 petang, kami sekeluarga bertolak dari Jay Bee ke Selangor. Perjalanan yang sepatutnya memakan masa 5 jam, menjadi lambat gara-gara temperature keta naik. Dengan cuaca yang panas terik bukan sahaja temperature keta je naik, temp. aku ngan anak2 pun naik sama. huh..panas beb.. Nak taknak kene berhenti di setiap perhentian. (ceh..cam citer 7 perhentian la pulak). pukul 9 malam baru tiba kat Kapar, Klang. umah kakak iparku. Lambatnyer...

Sebenarnya keputusan adik ipar aku nak bertunang ni agak drastik. Yang thrillnyer..mak mertua aku pun x penah lagi nengok bakal menantu bongsu dia. tup2 kene pegi sarung cincin jer.. malam tu abis adik ipar aku kene soal siasat ngan mak dia.budak pompuan tu cantik ke tidak, kaya ke tidak, belajar tinggi ketidak..? fuh..rasa cam sejarah kembali berulang.

Tapi aku "tabik spring" kat adik ipar aku tu, mungkin dia dah nengok pengalaman kakak dia ngan abang dia(hubby akuler tu..) dulu nak kawin punyelah susah...macam-macam halangan dan rintangan serta tentangan hebat dari mak dia. tup2 dia amik keputusan xnak kenalkan pompuan tu ngan mak dia. Yelah..dah janji ngan pihak sana nak datang esok, xkan mak mertua aku nak cancel lakkan...? Bravolah dik..,gamble tul.

Besoknya, pukul 2.30 petang kami bertolak ke Rawang. Cuaca jangan cakaplah..punyelah panas. aku konon-konon nak melawa ngan kebarung sari terasa cam kene cucuk-cucuk je ngan baju aku.hi..nasib baiklah ikut adat... kalau x, aku nak sarung jeans jer...tapi sampai jer kat Rawang tetiba jer cuaca jadi redup. sejuk jer..sepanjang jalan nak gi umah budak pompuan tu berderet pelbagai jenis pokok yang lebat dan rendang. air parit dia punyelah jernih..penduduk dia semuanya melayu. aku yang x ada kampung ni terpesona dengan pemandangan kampung tu. aku pun x tau nama dia.

Jam 4 petang, adat istiadat pun bermula. Aku dapat rasakan perubahan muka mak mertua aku...mungkin ada yang dia x berkenan kat budak tu. Alah..yang nak tengok hari-harikan adik ipar aku..sedap mata dia memandang cukuplah...pada aku, budak pompuan tu cukup simple. dengan berbaju kurung putih ngan kain songket krim dia nampak simple sangat. oklah..aku terima jer bakal biras aku tu. Tapi tekaan aku tepat, sampai jer kat umah kakak ipar aku macam2 soalan tambahan adik ipar aku kene jawab. huh..jenuh gak aku nengok dia. soalan peksa pun mungkin mudah lagi... tapi apa yang pasti..hajat mak mertua aku x kesampaian. Tiga-tiga anak dia kawin pilihan sendiri padahal dia dah ada pilihan untuk anak-anak dia..... Sepatah kata orang tua-tua...."KALAU DAH JODOH TENTU TAK KE MANA "

5 ulasan:

fendi1183 berkata...

owhh bongsu ehh adik ipar tu..emm
si bile trikh buat nasik minyak nyer/. ewah2 tanye cam nak pergi jer.he he he..org mana tuh..

shahliza94 berkata...

ikat dalam setahun hidup. pompuan tu orang rawang. nanti majlis wat kat kl gak. jom ar gi...

Geng Jahat berkata...

awat dah sampai kapar tak bagi tahuuu

adehhhhhhhhhhhhhhhhh......gj

shahliza94 berkata...

huh...mana nak dapat tenet? dahlah no phone x bagi.eleh..nek banje ker...? alah...rugilah.nanti kalau nak gi kaparlagi leh pm GJ dulu...

fendi1183 berkata...

owwh irg kapar upeye gj ni..ni..mai2 le sggah umah kite same yer..tapi nanti kite update lagi..he he he

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin